31 maj, 2006

Eine Schweptie på fri fuss


Insikter jag fått på min resa:

* Det finns god mat i Tyskland!
* I Berlin cyklar man hur som helst. Skitfort på trottoaren.
* De är bra på loppisar, jättebra på secondhandskor men tyvärr ännu bättre på att ta betalt för dem.
* Det är svårt att vara borta från kören i två veckor.
* Vi borde verkligen repa in R Kellys The worlds greatest. He he.
* Tyskar är inte rädda för att blanda öl med sprite, fanta, cola eller banansaft.
* "Sex öl är också en schnitzel."
* Man kan lätt se Freuds liv som en jättejättestor tårta. Om man är kurator på Judiska museet.
* Vi borde öppna en körkonceptbar!
* Tuffa ungdomar i tunnelbanan har ofta "handy disco", det vill säga spelar burkiga låtar på sin mobil och kanske sjunger till.
* Guldkant på tillvaron måste väl ändå vara att på korvmojen kunna köpa en flaska bubbel till sin krautwurst!
* Bärlauch är något otroligt gott. Den finns som både olja och pesto i vanliga mataffärer, och verkar vara samma sak som ramslök på svenska. Det är en art i familjen liljeväxter, en flerårig, 15-45 cm hög, starkt lökdoftande lökväxt med två basala, långskaftade, 3-6 cm breda, lansettlika-ovala blad och vita, stjärnlika, ca 10 mm vida blommor i toppställda flockar. Den växer i fuktig, näringsrik skog i Europa, i Sverige sällsynt norrut till Gästrikland. Den odlas ibland i naturparker och är fridlyst i Blekinge.
* Det är lätt att bli historiskt deprimerad i Berlin men samtidigt väldigt lätt att roa sig. Det är som HAJK. (Helfestligt, allmänbildande, jätteintressant och kunskapsorienterande).

5 kommentarer:

The Sweptaways sa...

Och...i Tyskland kan man (om man tröttnar på bärsor) dricka petroliumdoftande Rieslingviner och gå på sparrisfestivaler!
Dessutom gillar de körsång.
Tysklandsturné, någon?

/Fröken
P.S Vi försökte hålla blogfanan någorlunda vajande under mamsells frånvaro. Jag är mkt stolt över Popaganda blogningen. Med bild och allt. Jo,jo. Man kan om man vill.

The Sweptaways sa...

Jag glömde sparrisen! Spargeln! Flera gånger i veckan!
/die weintroll

The Sweptaways sa...

A-ha. Jag borde gissat att det var frökens inlägg. "Rörd" är med på frökens tio-i-topp mest använda ord, tillsammans med "Plattan", "i" och "mattan".
/Hilhairy

The Sweptaways sa...

fröken är en hacker

The Sweptaways sa...

Min bästa Berlinupplevelse är från 2001 och det var att jag fick lägga mina sista pengar på en vegetarisk korv i korvkiosken. Stort!