03 april, 2008

Magnifika Mona



Det var med stor sorg vi igår mottog nyheten om Mona Seilitz bortgång. Hon var en av körens informella hederssweptisar. Med oomtvistlig komisk talang, normbrytande elegant vulgaritet och humor, smart och hest skratt och en egensinnig garderob.

Sweptaways träffade henne för ungefär ett år sedan när vi uppträdde i tv-programmet Bingo Royale.

Ömsesidig beundran uppstod och efter det mejlade vi en hel del där vi bestämde att ett samarbete av något slag skulle ske i framtiden. Vi blev så glada för Monas personliga och överväldigande brev och förtjustheten i utropstecken, som i "TACK för det underbara e-brevet!!!!".

"Vilken tur jag har som lyckades vara på rätt tid vid rätt band. Självklart vill jag göra något med er. Har till och med gjort en vinyl-LP på slutet av 80-talet. Den hette Androgyn och var inspirerad av Milton Nascimento. De texter han sjöng tyckte jag mig kunna översätta på 'mitt' språk... Nu har vi startat samarbete här och jag är jätteglad att ni hörde av er."

Tyvärr fick vi aldrig tillfälle att realisera våra planer. Sweptaways kommer att sakna magnifika Mona.

Inga kommentarer: