01 december, 2006

Cry cry christmas - i dag släpps ep:n!



Precis som The Muppet Show hedras The Sweptaways då och då av celebra gäster: nu har vi förälskat oss i julstjärnorna Magnus Carlson (Weeping Willows) och fjortonmannabandet The Gray Brigade. En kärlek som resulterat i årets julklapp: ep:n Cry cry christmas.
Titelspåret är en jullåt i klassisk Wall of sound-stil, skriven av Sophie Eklöf i samarbete med Magnus Carlson och The Gray Brigade. Silver bells är en riktig amerikansk julpralin (insjungen av Elvis Presley, The Temptations, Frank Sinatra). Inspelningarna är gjorda i samma anda som de legendariska A Christmas gift for you-inspelningarna: hela bandet live i en stor konsertsal, på åtta kanaler i mono. Få tagningar, pålägg på plats och många pepparkakor.
Ep:n innehåller även The Sweptaways version av Vintersaga och en remix på Kate Bush-covern Wuthering Heights, gjord av The Bookhouse Boys.
Beställ Cry cry christmas från Hybris eller köp den i din skivaffär, på diverse julmarknader och på vårt stora Cry Cry Christmas Party som går av stapeln på Street den 21 december.

The Gray Brigade:
"The Gray Brigade vill göra musik som får Phil Spector att stoppa tillbaka pistolerna i byrålådan. Sällan har förutsättningarna varit bättre än detta. En fjorton personers poporkester tillsammans med stadens coolaste kör och en sångare vars röst sätter tomtens känslor i gungning kan inte bli annat än det vackraste wall of sound som har hörts på mycket länge. Att Sophie Eklöfs komposition hör till det bättre genren har uppbådat gör inte saken sämre. Cry cry christmas kommer definitivt att göra världen till en lite säkrare plats."

Magnus Carlson:
"En kväll i somras var jag dj tillsammans med Teet Sirotkin. I slutet av kvällen kom vi på att alla låtar jag spelat kunde varit jullåtar. Det fanns omedvetet ett drag av storslagen julmusik i samtliga av de pop- och soullåtar jag valt för att de får mig att njuta. Jag gillar helt enkelt högtidlig musik.
När The Sweptaways och The Gray Brigade spelade upp demon till Cry cry christmas var jag därför inte sen att tacka ja. Jag tyckte den var fantastisk. Sedan fick jag äran att välja b-sida: Silver bells. Det är en av mina absoluta favoritjullåtar.
Jag vill tacka The Sweptaways och The Gray Brigade för att jag fick tassa fram på tårna och sjunga lead på dessa pärlor!"


Inga kommentarer: